Gå til hovedindholdet
MENU
Aula_close Layer 1

Modtagelse nye elever

Retningslinjer for modtagelse af nye elever, der ønsker et skoleskifte

Første henvendelse

Den relevante leder taler med forældrene ved henvendelse. Ved samtalen kommer vi ind på:

• Barnets klassetrin

• Den nuværende skole

• Årsagen til ønsket om skoleskift

• Familiens ønske og behov for fritidspasning

• Forventninger til effekten af et skoleskift

• Skal barnet være med til en indskrivningssamtale

• Besked om, at vi vil henvende os til den nuværende skole

Der laves en aftale om tid for besøg på skolen med rundvisning, herunder en uformel forventnings- og afklaringssamtale.

Lederen drøfter tidspunkt for evt. opstart og klasseplacering med årgangens lærere og SFO, hvis det er relevant, og indkalder forældre og eventuelt barnet til indskrivningsmøde, hvor de kommende lærere og evt. SFO også er med.
Forældrene bliver bedt om at medbringe relevant materiale til mødet samt samtykke til indhentelse af relevante oplysninger.

Ved rundvisning

I forbindelse med rundvisningen træffer vi ingen beslutning om skoleskift. I stedet aftaler vi at tale sammen, når skole og forældre har overvejet situationen. (afhænger af, om det er et distriktsbarn)

Indskrivningsmøde

Til indskrivningsmødet med forældrene og evt. barnet deltager nærmeste leder og kontaktpersoner. SFO personale deltager evt. På mødet kommer vi ind på:

• Årsagen til ønsket om skoleskift

• Barnets trivsel

• Barnets faglighed

• SFO, hvis det er relevant

• Særlige behov hos barn eller forældre

• Skolens forventninger til barn og forældre

• Forældre og barnets forventninger til skolen

• Forventninger til effekten af et skoleskift

• De praktiske ting omkring skoleskift.

• Evalueringsmøde om skoleskiftet

På mødet udfyldes indskrivningspapir.

Til indskrivningsmødet aftaler vi desuden:

• Hvilken klasse, som skal barnet gå i, med mindre det er besluttet inden mødet.

• Tidspunkt for skoleskift. Det tilstræbes, at barnet begynder en morgen, hvor klasselæreren har klassen.

• Tidspunkt for evalueringsmøde for skoleskiftet. Det lægges ca. 2 måneder efter skoleskiftet.

• Dagsorden til evalueringsmøde. Der kan tilføjes punkter, når barnet, forældre og lærerne har gjort sig

erfaringer med skoleskiftet.

Skolestart

Når skoleskiftet er planlagt, er der en række opgaver, der skal klares af forskellige personer.

• Oprettelse i skolens elevsystem og i Aula. Skolesekretær

• Bord og stol til klassen. Kontaktlærer aftaler med serviceleder

• Forberedelse af klassen. Kontaktlærer

• Elevmentorer, der hjælper den nye godt i gang. Kontaktlærer

Evalueringsmøde

På evalueringsmødet deltager barnet, forældre, lærere og den relevante leder. Der er en række faste punkter på mødet:

• Oplevelsen af indskrivningsforløbet

• Skoleskiftet og modtagelsen i den nye klasse

• Barnets faglighed

• Barnets trivsel i den nye klasse og på skolen

• Opfølgning på forventningsafstemningen mellem skole og hjem

Derudover er der de individuelt aftalte punkter på, som er specifikt aftalt.

Efter aftale kan evalueringsmødet erstattes af en af en telefonsamtale.

Revideret 13.03.2019