Samarbejdsaftale mellem Bredsten-Gadbjerg skole og børnehaverne Troldebo, Labyrinten og Gårdhaven.
Samarbejdsaftale
2025-2026
Rev. Efteråret 2024
Bredsten-Gadbjerg Skole og de lokale daginstitutioner har et tæt samarbejde omkring at skabe den bedst mulige overgang fra børnehave til skole for det enkelte barn. Vi ved af erfaring, at børnenes behov er meget forskellige i overgangen fra børnehave til skole. Derfor arbejder vi med forskellige tiltag og initiativer, hvor genkendelighed, kendskab til hinanden praksis, tryghed for både barn og forældre er grundstenene i overgangsarbejdet.
Vores fælles mål er, at børnene oplever det som positivt og trygt at stå i et skift, og at de samtidig har mod på at gå ind i nye fællesskaber med nysgerrighed på dette. For at nå dertil, arbejder vi med en fælles samarbejdsaftale, hvor vi med vilje og viden i fællesskab skaber de bedst mulige rammer for overgangen, både mens barnet går i daginstitutionen og på skolen, men også i overgangen fra børnehave til skole.
Med samarbejdsaftalen ønsker vi også at skabe et fælles sprog og tilgang til barnets trivsel, udvikling og læring, samt opnå fælles forståelse for, hvad overgangen fra børnehave til skole betyder for det enkelt barn. Vi vil gerne sikre, at børnene får den bedst mulige start på skolelivet, og det indebærer høj grad viden om hinandens hverdag, samarbejde og samstemthed i arbejde børnehave og skole.
Vi har derfor i samarbejde udviklet det fælles årshjul med fælles møder, besøg hos hinanden og relations skabende aktiviteter på flere niveauer. Samarbejdssaftalen, ”den gode overgang” er arbejdsredskab, der revideres hvert år og tilpasses den kommende børnegruppe.
Med samarbejdsaftalen er det vores forventning og mål at sikre:
At overgangen mellem børnehave og skole opleves tryg og sammenhængende – for både børn og forældre.
At børn og forældre oplever en fælles tilgang baseret på Vejle Kommunes tre formulerede værdier: Tryghed, mestring og deltagelse.
At skabe rum for videndeling og samarbejde det pædagogiske personale i mellem, så vi oplever en kontinuerlig udvikling.
Årshjul: Børnehaverne Troldebo, Labyrinten, Gårdhaven
og Bredsten-Gadbjerg Skole for skoleåret 2024-2025
Tidspunkt
| Indhold
| Initiativtager/tovholder
|
Oktober/nov
| Ledelsen og medarbejdere fra skole og børnehave afholder evalueringsmøde ift. det netop afsluttede overgangsarbejdet samt næste år arbejde.
Mini Science uge 39 børnehavebørnene besøger skolen (aktivitet ift. den gode overgang)
| Skolen/børnehaverne
|
November
| Skolen afholder informationsmøde for forældre til kommende 0.årgang i både Bredsten og Gadbjerg med deltagelse af børnehaverne.
På mødet orienteres om:
| Skolen
|
December
| Børnehaverne kontakter forældre og skole,
| Børnehaverne
|
Februar
|
| Skolen
|
Februar/ Marts
|
| Børnehaven
|
April/ Maj
|
| Skolen/Børnehaverne
|
Maj/Juni
|
| Skolen
|