Gå til hovedindholdet
MENU
Aula_close Layer 1

Den gode overgang fra børnehave til skole

 

Samarbejdsaftale mellem Bredsten-Gadbjerg skole og børnehaverne Troldebo, Labyrinten og Gårdhaven.

 

Samarbejdsaftale 

 

2025-2026

 

 

Rev. Efteråret 2024

 

Bredsten-Gadbjerg Skole og de lokale daginstitutioner har et tæt samarbejde omkring at skabe den bedst mulige overgang fra børnehave til skole for det enkelte barn. Vi ved af erfaring, at børnenes behov er meget forskellige i overgangen fra børnehave til skole.  Derfor arbejder vi med forskellige tiltag og initiativer, hvor genkendelighed, kendskab til hinanden praksis, tryghed for både barn og forældre er grundstenene i overgangsarbejdet.  

 

Vores fælles mål er, at børnene oplever det som positivt og trygt at stå i et skift, og at de samtidig har mod på at gå ind i nye fællesskaber med nysgerrighed på dette. For at nå dertil, arbejder vi med en fælles samarbejdsaftale, hvor vi med vilje og viden i fællesskab skaber de bedst mulige rammer for overgangen, både mens barnet går i daginstitutionen og på skolen, men også i overgangen fra børnehave til skole.

 

 

Med samarbejdsaftalen ønsker vi også at skabe et fælles sprog og tilgang til barnets trivsel, udvikling og læring, samt opnå fælles forståelse for, hvad overgangen fra børnehave til skole betyder for det enkelt barn. Vi vil gerne sikre, at børnene får den bedst mulige start på skolelivet, og det indebærer høj grad viden om hinandens hverdag, samarbejde og samstemthed i arbejde børnehave og skole. 

 

Vi har derfor i samarbejde udviklet det fælles årshjul med fælles møder, besøg hos hinanden og relations skabende aktiviteter på flere niveauer. Samarbejdssaftalen, ”den gode overgang” er arbejdsredskab, der revideres hvert år og tilpasses den kommende børnegruppe. 

 

Med samarbejdsaftalen er det vores forventning og mål at sikre: 

 

  • At overgangen mellem børnehave og skole opleves tryg og sammenhængende – for både børn og forældre.

     

  • At børn og forældre oplever en fælles tilgang baseret på Vejle Kommunes tre formulerede værdier: Tryghed, mestring og deltagelse. 

     

  • At skabe rum for videndeling og samarbejde det pædagogiske personale i mellem, så vi oplever en kontinuerlig udvikling.

     

 

 

 

 

Årshjul: Børnehaverne Troldebo, Labyrinten, Gårdhaven 

 

og Bredsten-Gadbjerg Skole for skoleåret 2024-2025

 

 

Tidspunkt

 

Indhold

 

Initiativtager/tovholder

 

Oktober/nov

 

Ledelsen og medarbejdere fra skole og børnehave afholder evalueringsmøde ift. det netop afsluttede overgangsarbejdet samt næste år arbejde.

 

  • Det fremadrettede arbejde: opmærksomhed vedr. børn, der evt. skal starte senere i skole (skoleudsættelse), og børn der har behov for ekstra støtte ift. overgangsarbejdet og i skolen. 

     

  • Der laves aftaler ift. børn, der eventuelt skal have ekstra støtte 

     

  • Samt liste over tosprogede børn, som sendes til Uddannelse & Læring

     

 

  • Dialog vedr. ideer og ønsker til det kommende års overgangsarbejde omkring læringsformer, understøttelse af sproglig opmærksomhed.

     

 

  • Revidering af samarbejdsaftalen

     

 

Mini Science uge 39 børnehavebørnene besøger skolen (aktivitet ift. den gode overgang) 

 

Skolen/børnehaverne

 

November

 

Skolen afholder informationsmøde for forældre til kommende 0.årgang i både Bredsten og Gadbjerg med deltagelse af børnehaverne.  

 

 

På mødet orienteres om: 

 

  • Skoledagen – det faglige og trivselsarbejdet

     

  • Forældresamarbejde

     

  • Gensidige forventninger til børn, forældre og skole

     

  • Skolens værdigrundlag.

     

  • SFOen og dens arbejde

     

Skolen

 

December

 

Børnehaverne kontakter forældre og skole,

 

  • Hvis der er tvivl om barnet skal i skole eller tidligere end planlagt(skoleparathed) herunder anmodninger om skoleudsættelser/tidligere skolestart

     

 

 

  • Digital SFO- og skoleindskrivning

     

  • Der udarbejdes en handleplan for børn med særlige behov 

     

Børnehaverne

 

Februar

 

  • Planlægningsmøde hvor medarbejdere fra institution og skole mødes omkring læringsformer og samarbejde om et evt. fælles tema understøttet af sproglig opmærksomhed.

     

  • Der udarbejdes en plan for foråret overgangsaktiviteter

     

Skolen

 

Februar/ Marts

 

  • Børnehaverne besøger skolens fysiske rammer. Der laves en plan herfor.

     

  •  

Børnehaven

 

April/ Maj

 

  • Afholdes af overgangsaktiviteterne 3-4 arrangementer

     

  • Der er SFO eftermiddag for børn og forældre i Bredsten afd.

     

  • Der er ugentlig morgen SFO i Gadbjerg afd. frem til sommerferien.

     

Skolen/Børnehaverne

 

 

Maj/Juni

 

  • Der afholdes 3-partssamtaler med forældre, børnehave og skole i børnehaverne.

     

  • De kommende lærere og pædagoger besøger børnene i deres børnehave

     

  • Forældremøde med børn og det kommende team.

     

Skolen