"Den grønne tråd"

Fagtræ

Naturfag

Fagene Fysik-kemi, geografi og biologi (naturfag) danner et stort fællesskab, og naturfagene fylder meget i skolen undervisning. Kigger vi på det samlede timetal, er naturfag et af de største fag i folkeskolen.

Vi har på Bredsten-Gadbjerg skole kortlagt alle emner, som vi har i Naturfagene i indskolingen, på mellemtrinnet og i overbygningen. Denne strategi kalder vi for ”Den grønne tråd”. Dvs., at alle naturfagslærere ved, hvilket fagligt indhold de skal igennem, og hvornår det skal igennem det. Dette åbner op for kollegial sparring og videreudvikling inden for fagene.

Den dynamiske "grønne tråd"

Vore ”Grønne tråd” er dynamisk og altid i udvikling. Når alle ved, hvad alle laver, er det nemmere at dele erfaringer inden for det faglige samt det didaktiske område.

Ligeledes får vi ingen udfordringer, når der kommer nye undervisere til skolen, da vi præcis kan vise hvor langt eleverne er i deres læring.

Vi har udarbejdet et træ, der viser hele den lærerproces en elev skal igennem fra indskoling til overbygning. Dette træ kan ses her på hjemmesiden og på skolen. Som elev er man aldrig i tvivl om, hvad naturfag indeholder.

Hvis man kigger nærmere på træet, kan man se, at faggrenene snor sig sammen i træets krone – lige så gør vores naturfag.