Gå til hovedindholdet
MENU
Aula_close Layer 1

Mål og indholdsbeskrivelse

 

Mål- og indholdsbeskrivelser for Bredsten- Gadbjerg SFO

 

Mål-og indholdsbeskrivelsen for Vejle Kommune tager afsæt i Vejle Kommunes Børne-og

Ungepolitik og fritidspædagogikken. Dette afspejles i nedenstående fokusområder. Derudover arbejdes der med at skabe sammenhænge for børnenes mellem skoledelen og SFOdelen, og prioritering af den daglige dialog og overlevering med forældrene

 

Fokusområder:

Identitet og venskaber 

Social trivsel er for alle børn forbundet med at være tryg, anerkendt og føle sig værdsat. Venskaber 

er derfor vigtige for det enkelte barn. Børn skal trives med deres sociale roller og have mulighed for 

at udfolde nye sider af sig selv i et inkluderende fællesskab. Udviklingen af et positivt selvbillede er 

en vigtig forudsætning for barnets trivsel, og herved styrkes elevernes mod på og lyst til læring. 

Barnets udvikling understøttes i mødet med nærværende voksne. 

 

I Bredsten-Gadbjerg skole kommer dette til udtryk ved: 

  • Støtte og udvikle børnenes kompetencer til selv at kunne løse en konflikt 

  • Relations arbejde – barn/barn og barn/voksen

  • Selvhjulpen/tænk selv, robust, fx lære at rydde op efter sig selv

  • Selvstyrende lege og værksteder – voksenstyret aktiviteter

  • Den daglige uformel snak mellem barn og voksen

  • Vi har en anerkendende tilgang og er opmærksomme på det enkelte barn,dets behov og sprogbrug 

  • Vi er opmærksomme på at alle børn bør trives, og vi bruger mange forskellige værktøjer til at forebygge mistrivsel. 

 

Fokuspunkter:

  • Vi skaber tid og rum for børn med særlige behov. Mulighed for fysisk rum til ro og samvær med en voksen

  • Vi tydeliggør dagens aktiviteter og indhold for at skabe øget medbestemmelse og deltagelsesmuligheder for alle børn.

  • Vi lærer børnene metoder og strategier til selv at kunne løse konflikter.

 

Leg, læring og mestring 

Leg er børns måde at udtrykke og udvikle sig på, og legen har derfor stor betydning for børns 

læring og oplevelse af at mestre livet. I legens fantasifulde og kreative udfoldelse danner børn deres 

identitet og udvikler centrale færdigheder som sprog, empati, konfliktløsning, samarbejde og 

ledelse. SFOen tilrettelægger sine aktiviteter, så der er en passende balance mellem børnenes frie 

leg og voksenstyrede lege og aktiviteter. 

 

I Bredsten-Gadbjerg skole kommer dette til udtryk ved: 

  • Voksenstyret leg og aktiviteter – hvor børnene kan vælge til og fra.

  • Selvstyrende lege, hvor børnene støttes og guides 

  • Voksne igangsætter aktiviteter som understøtter barnets og  andres grænser, og at handlinger har  konsekvenser.

  • Empati – se hinanden i øjnene/ aflæse andre i minik og kropssprog

  • Børnene guides til at give udtryk for og sætte ord egen følelser

  • Plads til spontanitet og fantasi.

 

Fokuspunkter:

  • Inddrage teamet som optager børnene i legen, og understøtter deres fantasi og inddrage aktuelle emner som optager børnene.

  • Inddrage børnenes forskellige kulturer og traditioner.

  • Inddrage nærmiljøet fx plejehjemmet, børnehaven.

 

Krop, bevægelse og sundhed 

Sundhed og fysisk trivsel er en forudsætning for børns udvikling og læring. Børn har behov for at 

udvikle deres motorik og opleve glæden ved fysisk udfoldelse. Daglig motion gennem leg udvikler 

børns styrke, smidighed og udholdenhed. 

SFOen har fokus på at børnene bliver præsenteret for forskellige former for mad.

 

I Bredsten-Gadbjerg skole kommer dette til udtryk ved: 

  • Fysisk udfoldelse fx leg  på mooncars, cykler mm

  • Voksenstyret lege inde og ude fx fangelege med forskellige temaer, forhindringsbaner 

  • Fast udeleg/aktivitet i ca. ½ time 

  • Fokus på mad om eftermiddagen med “hygge”, bordskik og måltidskultur, herunder den almene hygiejne.

  • Vi er opmærksomme på at undgå madspild

  • Fokus på børnenes mentale sundhed fx mindfulness, wellness, yoga, massage.

  • Vi bruger de faciliteter omkring- og på skolerne, f.eks. Hallen, gymnastiksal og multibaner til en bred vifte af fysiske aktiviteter

Fokuspunkter:

  • Vi har fokus på at tilbyde aktiviteter som imødekommer flere forskellige børnegruppers ønsker og behov.

 

Demokrati og medbestemmelse 

Børn er centrale sparringsparter, når skolepædagoger udvikler og planlægger SFOens aktiviteter. 

Børnene øver sig i at indgå i dialoger, lytte til andres synspunkter, acceptere forskelligheder og tage 

medansvar for helheden i ord og handling. Det udvikler deres forståelse af demokrati og evne til 

medbestemmelse. 

I Bredsten-Gadbjerg skole kommer dette til udtryk ved: 

  • Børnene bestemmer selv hvem de skal lege med i den frie leg.

  • Vi guider børnene til selv at tage gode valg fx lege og aktiviteter 

  • Børnemøder  - medbestemmelse/ønsker til aktivitet, ture, indkøb af spil og mad.

  • Medbestemmelse indenfor den rammesatte leg/aktivitet.

  • Arbejdet med demokrati og medbestemmelse bygger broer mellem skole og SFO

Fokuspunkter:

  • Øge børnenes forståelse af medbestemmelse og medansvar ved at italesætte begreberne i børnehøjde, både i skole og SFO.

 

Kreativitet og innovation 

Oplevelsen af at skabe værdifulde løsninger styrker det enkelte barns evne til at løse udfordringer i 

et globaliseret samfund. Den innovative tilgang er derfor et naturligt element i skolens og SFOens arbejdsmåde. 

Børn udvikler og styrker deres kreativitet gennem leg og gennem kreativt arbejde med mange 

forskellige materialer, men også gennem fælles idégenerering omkring konkrete opgaver eller 

problemer. Børn udvikler innovative kompetencer, når de gennem deres kreative handlinger og 

løsninger får mulighed for at skabe værdi for sig selv og andre. 

 

I Bredsten-Gadbjerg skole kommer dette til udtryk ved: 

  • Understøtter børnenes innovative tænkning, deres fantasi og kreativitet. 

    • Selvkørende aktiviteter tegne, male, perler, skuespil, teater

    • Voksenstyret aktiviteter fx sy, male, gips etc.

    • Årstidsrelaterede traditioner 

  • Materiale og legetøj er tilgængelig for kreative lege og udtryksformer fx smykker, biler, bolde af pap.

  • Der er også rig mulighed for at være kreativ og skabe sine egne produkter i forskellige materialer.

  • De voksne faciliterer rammerne til at børnene kan udvikle kendskab til musik og dans.

  • Introduktion til værktøj/redskaber og brug heraf.

 

Fokuspunkter:

  • At igangsætte flere innovative aktiviteter. 

  • Inddrage nye trends ved at følge børnenes interesser.

 

 

Samfundet omkring skolen 

Skolen er en del af samfundet, både det lokale og det globale. Børn skal lære, at forstå sig selv og 

deres SFO som en del af et større samfund. Foreninger, institutioner og virksomheder i SFOens 

nærmiljø er naturlige samarbejdspartnere og udgør SFOens lokale netværk. Forældre kan ofte være 

indgangen til dette samarbejde. 

 

I Bredsten-Gadbjerg skole kommer dette til udtryk ved: 

  • Arrangementer hvor vi inddrager forældrene og bedsteforældre. Fx fernisering ifm. et projekt.

  • Forældrene bidrager til SFO’en, f.eks. ved at donere materialer eller bidrage med erfaringer til aktiviteter

  • Invitere forældre til at forestå mindre aktiviteter fx ifm kulturelle dage

  • Samarbejde med det lokale plejehjem og lokale foreninger


Fokuspunkter: 

  • Mere samarbejde med plejehjemmet

  • Bruge lokalsamfundet til fundraising til specifikke lokalprojekter i nærmiljøet

 

Mangfoldighed og inklusion 

Mødet med menneskers forskellige kulturer, baggrunde og personlige forudsætninger er en del af 

børns hverdag. Derfor skal børn lære, at der findes forskellige måder at forstå verden på. Alle børn 

har behov for at opleve tillid, tryghed og trivsel, og de skal kende adfærds-og dialog former, som 

understøtter social inklusion. Derfor udvikler og vedligeholder SFOen en kultur, der sikrer, at alle 

børn er en del af et inkluderende fællesskab. 

I Bredsten-Gadbjerg skole kommer dette til udtryk ved: 

 

  • At  vi som voksne anerkender og accepterer hinandens forskelligheder og dette smitter af på børnene.

  • Hjælper – guider børnene til at acceptere/hjælpe/tage hinanden med i aktiviteterne

  • Lære dem at acceptere forskelligheder – at være opmærksom/handler hvis børnene går alene

  • Vi bestræber os på at skabe deltagelsesmuligheder for alle børn, uanset deres forudsætninger og behov.

Fokuspunkter:

  • Vi vil inkludere verdensmålene i planlægningen af SFO’ens aktiviteter, f.eks. Sundhed og trivsel.

 

Natur og science 

Natur og naturfænomener er et tema, som rummer rig mulighed for leg, læring og udvikling. 

Oplevelser i og med naturen stimulerer sanserne, skaber glæde og trivsel, og danner 

samtidig et vigtigt grundlag for børns motivation og læring i indenfor science området. I SFOen er 

der derfor fokus på at give børnene muligheder for at opleve og undersøge forskellige aspekter ved 

naturen alt efter hvilke muligheder, der byder sig i lokalområdet. 

I Bredsten-Gadbjerg skole kommer dette til udtryk ved

 

  • Vi har et godt uderum som giver muligheder for at eksperimentere og udforske naturens  ressourcer

  • Vi opfordrer børnene til at udforske og undersøge naturen og fanger deres interesse, når den opstår.

Fokuspunkter: 

  • Vi vil planlægge flere dage ude af huset, f.eks. stranden eller Økolariet.

 

Digital teknologi 

Den digitale teknologi forandrer på mange måder vores daglige liv, og har fået stor betydning for 

børns identitetsdannelse, læring, fællesskaber og udvikling af sociale relationer. Børn og voksne 

anvender de digitale redskaber i leg og som praktiske hjælpemidler, og de spiller en central rolle i

skolens undervisning. Klubben har derfor en pædagogisk praksis, som på en kreativ, alsidig og 

afbalanceret måde medtænker den digitale dimension i fritidens forskellige aktiviteter


I Bredsten-Gadbjerg skole kommer dette til udtryk ved:

  • Der skabes et socialt samvær/lege omkring brugen af de digitale medier. 

  • Understøtter forskellige sociale aktiviteter og samarbejde ved brug af de digitale platforme. Børnene blander fysiske og digitale aktiviteter sammen. 

  • Fokus på at børnene benytter de spil som passer til deres alderstrin (Klub)