UU

Vejledning på Bredsten-Gadbjerg Skole

Her finder du information om UU Vejles vejledning på Bredsten-Gadbjerg Skole:

Alle elever får kollektiv vejledning som indeholder:

• Introduktion til ungdomsuddannelser
  • Orientering om uddannelsessystemet
  • Orientering om sammenhæng mellem uddannelse og job
  • Introduktionskurser i 8. klasse
  • Brobygning i 10. klasse
  • Vejledning om udfyldelse af uddannelsesplan/studievalgsportfolio
  • Vejledning om tilmelding til ungdomsuddannelse i 9. klasse via Optagelse.dk
  • Informationsmøde for forældre/unge om ungdomsuddannelser
  • Introduktion til at arbejde med UddannelsesGuiden og til eVejledning

På Vejles kommunale skoler (herunder Bredsten-Gadbjerg Skole) modtager elever i 4. - 9. klasse undervisning i faget Uddannelse og Job. Gennem karrierelæring får elever viden om potentielle uddannelser og jobs, og kan sætte denne viden i relation til egne styrker, interesser, værdier og livssituation. Karrierelæring sætter eleverne i stand til at træffe velovervejede og velbegrundede uddannelsesvalg og at håndtere den usikkerhed, der er forbundet med et valg. Dermed dannes der grundlag for en god overgang mellem grundskole og ungdomsuddannelse.

UU-vejleder  Morten Kahr Sørensen varetager den kollektive vejledning og undervisning i faget Uddannelse og Job på Bredsten-Gadbjerg Skole.

Ikke-uddannelsesparate elever får individuel vejledning:

Elever, der vurderes foreløbigt ikke-uddannelsesparate i 8. og/eller 9. klasse, modtager individuel vejledning i forbindelse med en målrettet skole- og vejledningsindsats. Du kan læse mere om uddannelsesparathedsvurderingen her https://uuv.vejle.dk/vejledning/uddannelsesparathed/ .       Den individuelle vejledning er personlige samtaler, hvor der tages individuelle hensyn. Vejledningen foregår typisk på skolen og har til formål at styrke elevernes uddannelsesparathed, så de efter 9. eller 10. klasse bliver i stand til at påbegynde og gennemføre en ungdomsuddannelse.

UU-vejleder Karen Wemmelund Helledi  varetager den individuelle vejledning af foreløbigt ikke-uddannelsesparate elever på Bredsten-Gadbjerg Skole.

Uddannelsesguiden og eVejledning:

Alle elever og forældre har mulighed for at søge oplysninger og vejledning om uddannelse og arbejde på www.uddannelsesguiden.dk  . Uddannelsesguiden, herunder eVejledning, er Børne- og Undervisningsministeriets nationale vejledningsenhed. eVejledning kan kontaktes via chat, telefon, skype og/eller mail. Se info her https://www.ug.dk/evejledning

UU Vejle – www.uuv.vejle.dk
Kollektiv vejledning: UU-vejleder Morten Kahr Sørensen 29 61 07 92 mokas@vejle.dk
Individuel vejledning: UU-vejleder Karen Wemmelund Helledi  20 12 16 31  kawhe@vejle.dk